Fantana Cunoasterii



La Harlau, nu se pot intampla decat lucruri marete sau nimic. Chiar daca e un orasel de provincie, aici a fost Cetate de Scaun, Curte Domneasca, aici  s-au emis hrisoave domnești și s-au încheiat tratate de pace sau de alianță, aici a trait si a iubit Stefan cel Mare, Petru Rares , aici s-a nascut,….aici s-au intamplat multe…. V-am promis in articolul   http://bibliotecaharlau.wordpress.com/2011/06/12/schimbarea-la-fata-a-bibliotecii-2/ ca voi scrie povestea fantanitei .

Ca orice fantanita si fantanita noastra are poveste ei. Pe vremea cand ne straduiam sa schimbam fata bibliotecii,  a venit la noi, ”domnul cel cu suflet mare” care era interesat de troitele din Romania. Atat am asteptat. Delicat, i-am cerut o sponsorizare. De multe aveam nevoie pe atunci, dar de la dumnealui nu voiam decat o idee, sa ne dea un sfat calificat cum sa amenajam gradinita din fata bibliotecii. Domnul Mihailescu este inginer constructor, a facut barajul de la Parcovaci, a fost primar de Harlau, intr-un cuvant a vazut si a facut multe la viata d-lui (pt cine nu stie). Ne-a spus ca se mai gandeste si a plecat (bucuros, zic eu, ca nu i-am cerut bani ca si sponsorizare). Mari sperante nu mi-am pus pentru ca stiam ca este om de afaceri si sculptor pe deasupra si numai grija gradinitei noastre nu are.

A doua , sau a treia zi, nu mai stiu exact cand, a venit la biblioteca cu o schita la care a lucrat impreuna cu doamna Mihailescu. La oameni mari, pretentii mari.

Frumoasa schita , nimic de zis, dar cand ne-a explicat ce materiale si utilaje trebuie sa procuram noi, sincera sa fiu , m-am cam schimbat la fata. Atunci, fata bibliotecii de dinainte de renovare cred ca arata mai bine ca mine. Idei gratis am vrut, de idei gratis am avut parte! Hotarase sa faca o fantana, din care sa iasa cunoasterea….

Eram parteneri, domnul contribuia cu ideea, schita, munca la sculptura , amenajarea locului, transportul sculpturii si montarea ei, iar noi , doua bibliotecare visatoare trebuia sa asiguram materialele si utilajele necesare. Noi trebuia sa procuram colac de piatra, piatra de cariera , lemn de stejar vreo patru bucati de anumite dimensiuni, nisip, ciment , balast, lant, macara, motostivuitor…si nu mai stiu ce a mai enumerat ca ma luase cu lesin (bine mascat).

In acest timp, noi bibliotecarele, lucram cot la cot cu voluntarii la renovarea bibliotecii. La cine sa mai apelam sa ne ajute cu toate cele enumerate mai sus? Primii sponsori si voluntari eram noi. Cine urma la rand? – membrii familiei.(logic).Domnul Cuciureanu Cornel a avut privilegiul de a fi primul selectat de noi in actiunea « Fantanita ». Mare cinste si onoare pe capul lui! Asa a inceput calvarul d-lui Cornel.

In vinerea mare, cand veneam de la impartasit, a intrat in hora, cu sufletul curat , proaspat spalat de pacate, d-nul ing Bogdan Alexa- ca si d-nul Cornel- reprezentanti de seama ai Ocolului Silvic Harlau. Hora fiind facuta, noi cantam si ei dansau. Cale de intoarcere, nu mai era.

Despre d-nul Cretu Nicusor  care ne-a donat si transportat piatra din cariera de la Deleni, sincera sa fiu, nu mai stiu cum l-am convins, ori l-am amenintat, ori l-am santajat(glumesc), nu mai stiu exact, dar stiu ca a reactionat prompt.

Intre timp, fantanita noastra capatase un nume, « Fantana Cunoasterii ».

Saptamana trecuta a trecut d-nul Mihailescu pe la noi, ne-a declarat ca sculptura era terminata dar nu prea intelegeam de ce tot amana montarea ei.

Ieri, 15 iunie, am inteles. Artistul a dorit sa aduca un omagiu lui Eminescu si sa comemoreze cei 122 de ani de la moartea poetului, prin amplasarea acestei sculpturi figurative in fata  Bibliotecii din Harlau. Asta da surpriza pentru Eminescu !

Lucrarea in lemn si piatra este monumentala, de mari dimensiuni,  compusa din trei parti  reunite intr-o compozitie ce sintetizeaza, setea cunoasterii livresti!

Dintr-o fantana cu colac traditional din piatra de Deleni, se inalta o lume a cunoasterii data de carti. Cele doua elemente ce ar putea simboliza esenta cartilor, scrisul si cititul, sunt reunite de o  cobilita, ce tine in echilibru stiinta si cultura.

Lumea cartilor, este legata de o fantana cu cumpana, care prin jocul abstract al elementelor spirale si geometrice, simbolizeaza dificultatile sintetizarii si aprofundarii stiintei si culturii, sinuozitatea intelegerii lumii, care insa prin lectura se  ajunge  la un maxim al cunoaterii umane, reprezentat in partea superioara de un sacerdot ce binecuvanteaza efortul  acestei trude.

Al treilea element il reprezinta contragreutatea cumpenii cunoaterii, un cap infricosator ce cauta sa traga in jos efortul  intelectual de intelegere a lumii data de carti, acesta simbolizeaza necunosterea, ignoranta , superficialitatea care face inutila calea cunosterii si intelegerii lumii, sau poate si folosirea cartii, a cunoasterii in general,  in scopuri ce dauneaza omenirii, in scop demonic  si distructiv.

Aceasta lucrare este rodul a trei luni de truda din partea artistului, iar rezultatul este deosebit. Un monument care va deveni reprezentativ pentru orasul Harlau.

Personal, sunt impresionata de aceasta lucrare, care incununeaza eforturile de renovare a bibliotecii, de faptul ca acest monument deosebit prin originalitate si frumusete va fi o atractie pentru localnici dar si pentru cei ce vor veni in vizita la Harlau.

Inca o data multumesc  familiei Mihailescu pentru acest dar nepretuit facut in ziua comemorarii lui Eminescu, Bibliotecii Orasenesti Harlau.

Aduc multumiri celor 15 voluntari care au ajutat la amenajarea locului de amplasare si la  montarea lucrarii si care au vrut sa ramana in anonimat, nu ca le-ar fi rusine, dar am observat ca oamenii care muncesc sunt foarte modesti, li se pare normal si nu vor publicitate. Lenesii tin neaparat sa  se victimizeze si sa-si trambiteze  merite si drepturi pe care nu le-au dobandit prin munca. Cine ii recunoaste din fotografii pe cei 15, sunt rugati sa ii denunte, lasand un comentariu.

Repet o apreciere dintr-un articol anterior: Oamenii de suflet, care s-au oferit voluntari au facut posibil si acest miracol pentru Biblioteca Oraseneasca Harlau. Va multumesc tuturora din suflet!

Pe langa biblioteca sa nu treci indiferent….

Vezi si  http://harlau625.wordpress.com/2011/06/16/la-biblioteca-oraseneasca-harlau-a-rasarit-din-fantana-o-frumoasa-sculptura/

http://bibliotecaharlau.wordpress.com/2011/05/15/noaptea-muzeelor/

http://harlau625.wordpress.com/2010/10/09/caminul-vazut-ca-un-spatiu-a-artei/

Published in: on 16 iunie 2011 at 16:32  Comments (20)  

The URI to TrackBack this entry is: http://bibliotecaharlau.wordpress.com/2011/06/16/fantana-cunoasterii/trackback/

Feed RSS pentru acest post.

20 comentariiScrie un comentariu

  1. Lucrarile domnului Mihailescu pot fi observate acum si pe siteul personal http://amazingwoodart.com

  2. De curand am avut ocazia sa trec prin micul orasel Harlau care se lauda cu mai multe initiative incredibile pentru perioada pe care o traversam.
    In primul rand am cautat Biblioteca pentru a admira un lucru facut “aproape din nimic”, ci doar din multa dragoste si daruire.
    Am cautat si Muzeul Viei si Vinului(mai greu de gasit din lipsa indicatoarelor si a popularizarii locale).In aceste doua locatii am cautat mai ales operele artistului local ce apar pe blogul Bibliotecii Orasenesti Harlau(fara de care nimeni nu ar fi aflat in veci de minumatele initiative ce se petrec in acest oras mic si retras).Am admirat tacut cele doua opera de arta”locala” cuprins de o oarecare emotie. Despre troita de la muzeu ce as putea sa spun mai mult de cat a spus artistul…?
    “Fantana cunoasterii” este o lucrare plina de armonie si intelesuri in care te regasesti fara sa vrei.
    In primul rand observ un grup sculptural din piatra si lemn ce se integreaza armonios cu natura si cladirea bibliotecii, in fata caruia formeaza ca un simbol ce te incurajeaza sa zabovesti un pic si sa-ti faci timp sa te adapi de la acea apa rece plina de intelepciune ce izvoraste din fantana.
    Am observant o mare preocupare a artistului de a integra in lucrarile sale cele patru elemente esentiale ce ne definesc: lemnul, focul (soarele), apa, pamantul(piatra).
    Lemnul si piatra ce se regasesc in ambele lucrari, demonstreaza stabilitatea, continuitatea si in acelasi timp comuniunea poporului nostru pe aceste meleaguri.Cumpana fantanii se sprijina pe un picior ce are sculptat un chip sever, cu o privire de foc ce supravegheaza atent valurile involburate ale cunoasterii ce ies din fantana. Sa fie oare o simpla coincidenta ca aceasta figura e una sacerdotala ce poate fi atribuita f. usor lui Deceneu, Burebista, sau Decebal?
    Cumpana in sine este bine reliefata de simbolurile simple caracteristice poporului roman din vremuri imemoriale(ex. spirala).Aceasta cumpana se ridica spre cer ca si cum acesta ar fi singura limita in calea cunoasterii si mai ales acelora care vor absorbi din cunoastere.
    In fine, fantana din piatra ce asemenea unui aisberg izvoraste un suvoi de apa plina de cunoastere ca o mostenire culturala ce ne e daruita de acest sfant pamant.
    Aproape de sfarsit am observant in spatele cumpenii, undeva jos si aproape nebagat in seama, un cap cu trasaturi hidoase si o privire rea ce pare a supraveghea fantana….M-am intrebat ce cauta acolo dupa aceasta betie de senzatii si sentimente create de restul operei…apoi de parca m-as fi adapat la aceasta fantana, mi-am dat seama ca reprezinta incultura, rautatea, si invidia celor care in nimicnicia celor ce stau langa acest izvor de cunoastere, dar nu reusesc decat sa urasca pe cei care se pot racori la aceasta fantana.
    Amestecul de trairi si senzatii pe care le-am simtit langa aceste sculpturi, m-au determinat sa scriu aceste randuri care trebuie citite si private ca niste randuri izbandite din truda unui artist local.
    Am trecut de multe ori pe langa “opere” anonime atat ca autori cat si ca intelesuri, dar aici nu este cazul.
    Artistul spune o poveste , comunica cu tine grabitule cititor privitor, asa ca te rog, fa o mica pauza si adapa-te de la aceasta fantana.
    Cu drag si admiratie pentru artist, Kamelot 15.

    • Kamelot -multumesc! Orice fiinta,cat de neinsemnata ar fi,constituie centrul unui cerc trasat in jurul ei.Traiesc,iar acest lucru imi este cat se poate de clar.
      Mi-ai citit gandurile in descrierea lucrarii (Fantana cunoasterii).Putini au inteles simbolurile!Te apreciez pentru acest lucru!
      Cu stima

      • In aceste vremuri pline de manele si de absolventi de bacalaureat analfabeti, un act de creatie trebuie apreciat. Dupa ce am aflat de gestul unic din Harlau, am inceput sa caut, ca si inteleptul antic ce umbla ziua in amiaza mare cu o lumanare aprinsa prin cetate pentru a gasi un OM, am dorit sa admir acest gest frumos de creatie chiar daca as fi putut sa ma multumesc cu fotografiile postate pe blogul bibliotecii (atat de frumos) si bine am facut .Tot ce am scris e rodul unei explozii de senzatii si intelesuri ce m-au izbit chiar si pe mine, un profan, un simplu trecator. Ma bucur foarte mult daca aceste sfioase randuri ce le-am postat pe blog, se bucura de aprecierea dumneavoastra.
        Va invidiez pentru puterea si viziunea dv artistica, modestia dv si mai ales pentru gestul facut.
        Dupa ce am vazut aceasta fantana, mai sper inca la revenire vechilor valori romanesi si pot spune ca cercul dumneavoastra e mult mai mare decit al celor din jur, iar dupa acest act de creatie a inceput sa se autogenereze ca si ecoul unei pietre aruncate intr-un lac.
        Din aceasta experienta eu ramin cu admiratia si dv cu creatia .
        Toate cele bune si……………………astept sa aflu de urmatoarele dv lucrari!

  3. FELICITARI FAM. MIHAILESCU SI TUTUROR CELOR CARE S-AU IMPLICAT SI SPRIJINIT BIBLIOTECA! SUNTETI EXEMPLU DE URMAT PENTRU O LUME INTREAGA!MII DE FELICITARI!
    FELICITARI PENTRU IULIA VOICU !
    DACA NU STITI CINE ESTE VA SPUN EU !
    EA ESTE INIMA A TOT CEEA CE VEDETI ( SI CE NU VEDETI ) AICI . EA ESTE SPIRITUL, PASIUNEA, FLACARA VIE CE ARDE PENTRU CUNOASTERE , FRUMOS, PENTRU BIBLIOTECA ORASULUI SI …PENTRU OAMENII DIN HIRLAU !
    SPER CA EFORTURILE TALE SA FIE MACAR RECUNOSCUTE SI ONORATE CUM SE CUVINE PENTRU CA O MERITI CU DESAVARSIRE!
    MIHAELA, IRLANDA

  4. Frumoase cuvinte de apreciere am primit din parte dv., cititori ai acestui blog, pentru care va multumim. Prin comparatie cu stramasii nostrii care au platit cu sange, noi nu am facut decat sa ne iubim locul natal si sa contribuim un pic la inflorirea lui.

  5. Inedit as putea spune. Nu ma asteptam ca intr-un oras mic (mai ales Harlau) sa existe oamenii carora le pasa si de alte lucruri. Felicitari celor ce au dus la un sfarsit spectaculos al acestui proiect si domnului Mihailescu . La o simpla cautare pe youtube in legatura cu descriptia Harlau am gasit http://www.youtube.com/watch?v=-d2LX8OaixY acest videoclip cu niste sculpturi autentice executate cu multa pasiune!

  6. M-a impresionat intr-un mod foarte placut tot ceea ce am citit si vazut despre “Fantana Cunoasterii”.
    Este extraordinar sa vad ca mai exista in tara asta oameni care pun pret pe cultura! Ma bucur sa vad ca mai exista oameni cu suflet mare care, neasteptand vreo recompensa materiala, pun umarul sa ajute la realizarea unor idei marete, cum ar fi si aceasta cinstire a Luceafarului nostru.
    Felicitari sincere celor doua bibliotecare, tuturor sponsorilor si voluntarilor si, nu in ultimul rand, domnului Mircea Mihailescu si sotiei domniei sale pentru tot ce au facut pentru “oraselul” lor, care poate fi un exemplu demn de urmat si pentru alte orase din tara noastra!
    Sper sa am ocazia sa ajung in Harlau, chiar am acum aceasta curiozitate sa vad acest oras si lucrarile domnului Mihailescu “pe viu”!
    Inca o data, FELICITARI!
    Rodica Ghizdareanu, Timisoara

  7. Cand am aflat pentru prima data de un act voluntar si creator in Romania am crezut ca sunt simple laude si sunt o noua forma de ” a da aspect muncii” ce a patruns pana si pe net.Imbibat fiind de propaganda zilnica ce ne sugereaza, incet si tandru sa ne cautam viitorul in alta tara, cu un mic suras malitios in coltul gurii, citeam articolul despre”” minunea romaneasca ” asta pana am vazut fotografiile. O fotografie face mai mult decit o mie de cuvinte. Uimirea, mandria se amestecau fara un motiv aparent, nu mai stiam ce sa cred, o speranta mica pt acest popor se vede. Totusi lovitura de gratie a venit sub forma FANTINII CUNOASTERII ,…ok, am inteles, ati gasit voluntari(uimitor), ati facut rost si de materiale si ceva sponsori, intr-un oras mic ce abia respira, asta am inteles, dar sa mai gasesti si un artist local ce din propie initiativa sa conceapa, transpuna in practica si sa doneze un concept, o idee asa de profunda, mai ales in ziua comemorarii lui Eminescu, deja ma simnt in lumea lui Asimov sau Carl Sagan ,
    As putea sa mai vorbesc mult despre uimirea si satisfactia mea, dar prefer sa-mi pun o intrebare : cum trebuie sa fii TU CA SI OM sa poti realiza asa ceva?
    Romania, ai un exemplu….Ai sa-l urmezi?
    Din partea mea, o mie de felicitari ,,,,,,,ce urmeaza????????
    CU DRAG KAMELOT15

    • KAMELOT15-multumim! Ce urmeaza???O cale negandita de nimeni..sau Fundatia ,, Imperiul Galactic,Murmure de pe pamant..!Cine stie?

  8. Respectati o asemenea valoare, UN OM DEOSEBIT!

  9. O bibliotecă digitală?
    Un început, aici:

    http://despredemnitate.wordpress.com/

  10. Sincere felicitari echipei de la biblioteca oraseneasca Hirlau pentru activitatea lor de conservare si punere in valoare a unui important edificiu ce apartine comunitatii orasului Hirlau. Felicitari familiei Mihailescu pt frumoasa cooperare, dealtfel fostului meu sef direct in perioada 1997-1998 la primaria Hirlau. Cunosc istoria faptelor sale marete si imi face placere sa aud ca dumnealui isi continua misiunea chiar si pe timp de criza !!!! OAMENI mari, fapte MARI.Si este real, se intimpla in Romania , foarte frumos sa aud. Inca o data felicitari tuturor participantilor, (stiu ca nu v-a fost usor)
    Va doresc multa putere de munca! Tineti-o tot asa

    O admiratoare a tot ce realizati,
    Claudia, Canada

  11. Ce frumos!!! Iata un mod inedit de a-l comemora pe marele nostru poet! Efortul acestor oameni, care pretuiesc cu adevarat cartea, cultura, aratand aceasta pretuire prin asemenea fapte, merita respectul si consideratia tuturor!
    FELICITARI!!!

  12. Cam putine comentarii,dovada ca cei ce utilizeaza informatia pe net,acceseaza in procent foarte mic teme de acest gen,ceea ce este si normal pentru societatea romanesca din ultimii ani care se afla intr-o anormalitate totala.
    Nu e de mirare,asta fiind specific romanului si mai ales Hirlaului ca mai in gluma mai in serios cineva si-a pus problema beneficiului (parandaratului),dar asta e specifica alesilor nostri mai mari sau mai mici care nu accepta sa se faca ceva util societatii daca nu au pesches (cota parte si consistenta),de aceea nu inaintam nici macar cu viteza melcului pe toate planurile,toti dorm in scaune,sint surzit, orbi,dar cind e rostul de o ,,inginerie financiara” toate functiile devin vitale si
    performante.Iata ca asa cum scria intr-un comentariu anterior cineva,,Spiritul ramine viu la oameni MARI…”adevarat! MARI PRIN SUFLET SI FAPTE,NU PRIN FUNCTII SI ,,INGINERII….”iar daca vreti sa-si mai aminteasca cineva de voi lua-ti exemplul LOR,face-ti lucruri frumoase nu numai pentru voi, ca nu le luati si ve-ti fi uitati..
    FELICITARI!!!!!!! si BRAVO! BRAVO! BRAVO! pentru familia MIHAILESCU, d-le de la Bilioteca or.Hirlau si nu in ultimul rind celor care le-au inteles si s-au implicat. ASA DA!!!!!!!

  13. Il cunosc pe d-nul Mihailescu. Acest Domn merita o statuie in Harlau pentru sufletul lui mare si pentru cat a ajutat oamenii. Si parcovacenii ii pot ridica o statuie in cazul in care n-au uitat de d-lui, dar biinele primit se uita repede.

  14. Am o varsta respectabila, dar asa ceva nu am vazut si nici nu am auzit pana acum.Foarte emotionant! Felicit familia Mihailescu, doamnele bibliotecare si pe toti oamenii de bine care v-au ajutat.Putini oameni ca voi.Daca ar fi mai multi, Romania nu ar mai arata ca o groapa mare de gunoi.Mi-as dori ca si altii sa va urmeze exemplul.

  15. Draga Teo, bine ma mai cunosti! Abia astept sa vii acasa, dar poate nu vii cu mana goala.Voluntari nu ai cum sa aduci, sunt suficienti cei din Harlau.Niste sponzorizari nu ar strica, mai am si alte planuri.

  16. In general sunt o fire pragmatica, si la prima vizualizare a ultimelor postari facute de tine , Iulia, as zice: si care e beneficiul tau ( cat la %)???? Dar stai…………. nu-mi raspunde , pentru ca il stiu deja ……:
    ” Pasiunea mea pentru cultura, frumos, cunoastere , lectura , liniste si solidaritate, spirit civic, dragostea de semeni m-a facut sa demarez acest proiect si stiam ca voi avea sustinere si sprijin, ca in Harlau inca mai exista oameni intelepti si iubitori de frumos…” – ( cam asa imi imaginez raspunsul tau, daca in momentul cand te intrebam acest lucru eram la o cafea , doar noi doua asa ca intre fete).Asa ca te intreb altceva, cat a fost contributia ta (in bani) ? stiu si aici raspunsul:”lasa, nu conteaza cand ai parte de atata multumire sufleteasca” Felicitari, Iulia!!!!!!!!! Esti super tare!!!!!!!!!!!!!
    Felicitari si echipei care te-a ajutat si va doresc : ……..la mai multe !!!!!!

    PS: asteptam sa citim si sa comentam si blog-urile celorlalte institutii din oraselul mic dar cochet. Cei care stiu sa citeasca printre randuri inteleg mesajul acestui PS

    Cu drag ,
    TG

  17. Felicitari pentru evenimentul din 15 iunie 2011.Felicitari familiei Mihailescu, pentru ca au ales acest moment “122 de ani de la moartea Luceafarului poeziei romanesti”.Eminescu nu a murit si nu va muri atita timp cat pe lume vor mai exista oameni ca Mircea Mihailescu si ca dumneavoastra, dragelor slujitoare ale cartilor!
    In vremurile grele, romanii au invins cu cartea si cu arta. Spiritul ramane viu la oamenii “MARI”, indiferent de greutati .FELICITARI


Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

